2024 International Sidecar Meet & Greet
Fotografias abajo /Scroll down for pics
Revistas / Magazines
Articulo presiona Aqui / Press Here for the Article
Lista oficial de pilotos / official Rider's List
Tradiciones son las que inician de forma pequeña especialmente esas tradiciones que jamás se han hecho antes, todo inicia con un grupo de amigos y desconocidos los cuales se convierten en amigos de por vida.
Sidecars no son populares en México, es decir no todos los pilotos motociclistas pueden o estan listos para iniciar una aventura en estos tipos de vehículos, esto no da la impresión de que los que manejamos sidecars en México somos los únicos en el pais.
Cada piloto tiene la misma experiencia de ser una persona diferente en el motociclismo nacional, pensamos que somos los únicos al ver que no hay mas sidecars en las calles o carreteras, cuando vamos a eventos motociclistas nos damos cuenta que nadie maneja sidecars, inclusive llegamos a pensar si existen mas pilotos de sidecars en el pais y nuestra respuesta siempre es la misma “no creo que existan más”.
Hola, Mi nombre es Marco Almaraz y les voy a contar la pequeña historia del primer encuentro de sidecars en México.
Como motociclista con vasta experiencia en 2 ruedas el uso de un sidecar fue mas que nada por necesidad, al contar con un perro S.A.R (Search & Rescue) y al mismo tiempo amante de la naturaleza, practicando habilidades que aprendí en los Estados Unidos tales como bushcraft y caceria no podía salir a divertirme sin mi fiel amiga Summer una perrita de raza Mallorca entrenada para servicios de rescate y guardia.
Construí mi primer sidecar con ayuda de un amigo en Aguascalientes, sin tener la mínima idea de como hacerlo, al final lo logramos y fue nuestro vehiculo preferido para las aventuras, ahí fue cuando noté que no había nadie mas en la calle o carreteras manejando estos vehículos. Claro, sidecars son otro animal diferente a las motocicletas convencionales, y de ahí la lógica personal de que no había nadie más en el pais con estos vehículos, cada vez que iba a un evento era el único, inclusive logre hacer un par de rallies de resistencia en sidecars (1600+ kms en menos de 24hrs), mi esposa Elena Stack quien no podía caminar debido a un accidente en motocicleta, logro adaptarse a la conducción de este vehiculo y pronto su vehiculo favorito.
Sin saber que pasaba fuera de mi circulo en cuanto a sidecars se refiere, había por ahí una persona en Guadalajara la cual también creía que era el único en el pais manejando un sidecar, la misma experiencia que yo viví la vivió el, de ahí otra persona en Veracruz también estaba teniendo la misma experiencia.
Por arte del destino me encontre al Sr. Cisneros quien piloteaba un sidecar Ural, nos presentamos, platicamos de los vehículos y llegamos a la conclusión que los dos pensábamos que éramos los únicos, nos pusimos en contacto hasta que me platico de una persona en Veracruz el cual construía sidecars, pronto hicimos un pequeño grupo en el cual platicábamos de nuestras experiencias las cuales eran casi iguales.
Llegamos a la conclusión de que debía haber mas pilotos de sidecars en México, la tarea ahora era la de encontrarlos.
Muchos logran hacerse de un sidecar, sin embargo, no concuerdan con el manejo de este mismo o es muy difícil, sea cual sea el caso acaban por regresar a las motocicletas convencionales y no los culpo, sidecars son para un tipo de personas las cuales necesitan algo extra que nos falta en retos de conducción y hasta mecánicos o como los describo “Que no estén bien de la cabeza”.
Al conducir estos vehículos tienes que tener en cuenta que ahora traes carga, si, sigues sintiendo el manejo de una motocicleta, pero con un extra, deberas acostumbrarte a tener paciencia, al conducir casi como un carro en cuanto a vialidad se refiere y como decimos “Tu podras ir más rápido en tu motocicleta, pero nosotros entramos donde sea, así es, los sidecars son los llamados – Los Jeeps en el motociclismo-
Regresando a nuestra historia, despues de varios años conduciendo estos vehículos y pensando que éramos los únicos, decidimos probar nuestra suerte y crear el Primer Meet & Greet de sidecars en México, esto fue el resultado de una intensa búsqueda para lograr saber si algo así se había hecho anteriormente en el pais dándonos como resultado el que jamás se ha hecho algo así.
Honestamente pensé que si lograba recabar seis pilotos de sidecars seria mucho, como les comentaba no muchos deciden tener un vehiculo de este tipo.
El inicio fue difícil, como plan necesitaba hacerle saber a México que estaba por iniciar el primer encuentro de sidecars Meet & Greet (Meet= Conocerse & Greet= Saludarse). Utilicé las redes sociales como arma principal seguido de las nuevas amistades que conocí, de ahí todo fue para adelante.
Una de las cosas que quería es lograr hacerlo sin que nadie pagara un costo de entrada, esto si es amor al arte, y fue mas que nada para que fuera mas accesible a pilotos que lograran asistir, la idea dentro de este evento fue también el lograr recabar patrocinadores para poder ofrecer un kit de pilotos especial, relacionado con la aventura que al final es lo que nos identifica a todos los pilotos de sidecars y que fuera gratis, así es sin costo alguno, NADA.
Logramos utilizar nuestra pagina de web (sidecaraguascalientes.com) para anunciar este gran primer evento nacional. Al mismo tiempo como lo mencionaba anteriormente el uso de las redes sociales fue una de las claves para poder hacer este evento.
Gracias a mis contactos en el mundo del motociclismo de rally y amistades en el mundo de los sidecars en el mundo, logramos tener a varios abordos para este primer evento.
Uno de los primeros en apoyarnos fue una de las revistas mas conocidas y famosas de México, la revista 400 quienes fueron amables de patrocinar este articulo y gracias a ellos este evento fue conocido en el pais.
Pasando los días, logramos tener respuestas de pilotos de sidecar en México, iniciando con 2, para luego ser 4 y de ahí pasar a ser 6, dentro de estos Mike Paull de LBS Sidecars USA nos contactó interesado en no solo ser participe, pero ser patrocinador también, ¡Great! Ya tenemos un piloto constructor de sidecar fuera de México, gracias a él, varios de sus clientes y amigos se registraron, al mismo tiempo los pilotos nacionales que pensábamos que no existían empezaron a darse a conocer y registrarse con nosotros, nuestra lista se sumó a 30 sidecars.
¡WOW! No sabía que había más pilotos de sidecar en México, como si fueran zombies de ultra tumba empezaron a salir de varios estados del pais.
La compañía Olixel quien cuenta con pilotos de rally se sumo a esta aventura proporcionando las mejores playeras del evento que hayan visto y al mismo tiempo las bolsas de regalo.
Mas tarde MotoRent lidereado por Juan Carlos Monzon Rojas se une al proyecto con su equipo de filmación y patrocinio, al mismo tiempo el Sr. Josué Santillán de Jossmart y piloto de sidecar se une, seguido de Amigomoto Aguascalientes, Brothers In Miles MC, Team Chirulinga, Black Label Biker, y más.
Ahora si tenemos un evento, el primero en México, lo que empezó como una pequeña platica, ahora es una realidad.
El punto de reunión se concentro en las cabañas Sha N Du en Zimapan, Hidalgo México. Un lugar fuera de la población regular, en la cima de un gran cañon con unas vistas espectaculares, el lugar contaba con 7 cabañas amuebladas para 4 personas, un lugar amplio para lograr acomodar los sidecars en circulo estilo war wagons del viejo oeste, con una fogata en el centro.
Con un gran arco de meta proporcionado por MotoRent los pilotos empiezan a llegar, iniciando con una motocicleta Triumph portando un sidecar indicando una obra maestra tanto en la pintura como el equipo mismo, esto fue seguido por la Suzuki Vstrom con un sidecar SCA (Sidecar Aguascalientes) motocicleta equipada con tanque auxiliar, todos los electrónicos necesitados para navegación y lista para cualquier viaje de rally o larga distancia, y de esa forma se empieza a ver una Ural con un LBS-USA Sidecar equipada para la aventura y con lo ultimo en tecnología, seguida de una motocicleta Harley-Davidson Ultra conducida por José Ramón Bertolo mejor conocido como Pepe el amigo del mundo, y su sidecar de la fábrica J&B Racing quien el mismo liderea, iniciando el convivio e iniciando el circulo de amigos, al mismo tiempo de ve una Motocicleta BMW portando un sidecar Velorex con el tema azul en todo el equipo y conducido por Agustín de Anda y su hija de 11 años Alma Jade como copiloto y lista para la aventura, seguido de Josué Santillán en su Royal Enfield 350 y sidecar temático a las fuerzas armadas de la segunda guerra mundial completo con su arma y munición este sidecar de origen británico montaba el mismo en el lado derecho, mas tarde se ve venir Fernando Manuel Layseca en su ural con su impecable sidecar de la misma marca, seguido de Salvador Cohen y amigos 3 en un H-D Sidecar impecable, logramos también distinguir al Doc jesus Vega en su impecable Ural sidecar y más tarde encontrarnos un par de Hondas Goldwing iniciando con Felipe Navarro en su honda Goldwing y su sidecar hecho en casa y Daniel Pérez conduciendo su Honda Goldwing con un sidecar ancho hecho en casa el cual tenia como copiloto a Roció Gracias Esquivel, seguido por Oswaldo Cisneros quien nos acompaño en el desfile a bordo de su Kawasaki Police y J&B Sidecar, quien acompañado de Ross en su sidecar hecho en casa, y así fueron llegando mas al evento que seria imposible describirlos en este artículo.
Las noticias alcanzan la población de Zimapan, un pueblo mágico el cual es conocido por sus bellezas naturales enfocadas a los aventureros, la secretaria de turismo nos ofrece un lugar para los sidecars, no solo para visitarlos, pero para ser parte del desfile de iluminación del arbol navideño 2024, siendo este evento el primer en México en lograr juntar varios sidecars los cuales fueron un éxito, y una adición mas a la gran iluminación del arbol navideño.
Adultos y niños se deleitaron al ver estas maquinas no comunes en un solo lugar, las poses para las fotos no se hicieron esperar, todos querían posar con los sidecars que los estuvieron iluminados para poder hacer de este evento algo increíble.
De regreso al evento, la cena fue proporcionada por Pepe J&B Sidecars y Carlos de MotoRent el cual consistió en chorizos argentinos, carne de Jabali y picaña que fue un paladar para todos.
Platica informativa sobre sidecars fue proporcionada por Mike L Paull de LBS Sidecars.
Lo que inicio como una platica se convierte ahora en un evento anual, esto gracias a nuestros asistentes y mas que nada a nuestros patrocinadores que sin ellos esto no hubiese sido posible y cabe de mencionar que gracias a ellos el kit de piloto contenía artículos que realmente se utilizaran en la vida diaria o mas que nada en un viaje de expedición y aventura, estos artículos fueron previamente probados por Marco Almaraz y Paco Olivares por 6 dias en el desierto coahuilense, todo esto para poder aprobar su duración y calidad antes de entregarlos a los asistentes.
El saber que uno como piloto de sidecar no es el único nos hace feliz, ahora una tradición se ha establecido esperando que el próximo año sea aun mejor y mas que nada la iniciativa se ha iniciado para que más pilotos tanto nacionales como internacionales de estas grandes maquinas se unan para un convivio de aventureros en un pais de aventura como lo es México.
Despues del evento, Mike Paul, Elena Stack y Marco Almaraz continuaron la aventura por México al visitar las albercas de Tolantongo, probando los platillos tradicionales de varios estados y acabando el tour en el pueblo mágico de San Miguel de Allende, Guanajuato México.
Piloto mas longevo en sidecar: Pepe con 72 años
Co-piloto mas joven: Alma jade con solo 11 años.
Mexico Adventure it to believe it.
Our most cherished traditions often have humble beginnings. The story of this particular tradition begins with a group of loose acquaintances who became friends for life after uniting to celebrate their shared passion for sidecars. My name is Marco Almaraz, and this is the story of the first national sidecar event in Mexico.
Sidecars are a rare sight in Mexico and few riders ever have the opportunity to see a rig, let alone pilot one on an epic three-wheel adventure. For that reason, riders here often feel as though they are the only sidecar enthusiast in the entire country. We attend motorcycle events, eager to find more of our “tribe”, only to discover once again that no other sidecars are in attendance. We are an anomaly in the traditional motorcycle world, while also feeling isolated from the larger sidecar community.
As a motorcyclist with vast experience on two wheels, I began using a sidecar mostly out of necessity. I am a nature lover, always seeking to venture far off the beaten path in order to hone the bushcraft and hunting skills that I learned while living in the United States. However, my faithful companion Summer, a Mallorca breed dog trained in Search and Rescue and guard services, refused to ride on the back of my motorcycle and I refused to leave her behind. I decided a sidecar was the best way to share my passion for riding and adventure with Summer, and approached a friend in Aguascalientes to assist with the build. Neither of us had designed or built a sidecar before, but after lots of research and a bit of trial-and-error, the result was the perfect vehicle for exploring the most remote regions of Mexico with Summer.
Even though our extensive research had not unearthed any sidecar builders or retailers in Mexico, it wasn’t until my new rig became my primary mode of transportation that it really dawned on me that nobody else in my area rode a sidecar. In all of my travels I never saw a single one, either on or off road. I was always the lone rig at events, big or small. I even rode sidecars in a few Iron Butt Association endurance rallies (1600+ km in less than 24 hours): once with Ellen Stack, vice president of Iron Butt Association Mexico, and twice with my best female friend and well known Guinness World Record holder Wendy Crockett. Yet even with all the excitement of these unique accomplishments, I never heard from or saw another Mexican sidecar rider. After a few years, I simply assumed that I must be the only sidecar rider in the country.
Unbeknownst to me, there was a gentleman in Guadalajara who also believed he was the only one in Mexico riding a sidecar. Through a twist of fate, I happened upon Mr. Cisneros while he was riding his Ural rig; we excitedly introduced ourselves and shared stories of our until-now solitary sidecar existence. We kept in touch, and it wasn’t long before he introduced me to a new friend, a sidecar builder in Veracruz. The three of us quickly became friends, bonding over our shared experiences and passions. We realized that there certainly must be more sidecar pilots across Mexico; the question was, how to go about finding them. It also occurred to us that, without any apparent support system in Mexico, it’s likely that there are riders who have tried piloting a rig, only to return to conventional motorcycles after finding that sidecar handling feels “off”. Certainly, there must be riders who would benefit from some guidance, helping them to understand that the handling, weight distribution, and capabilities are all quite different from two wheels. We wanted to give people the skills to enjoy hacks as much as we do; as I like to say, “you can go faster on your motorcycle, but we can go anywhere – we’re the Jeeps of the motorcycle world!”
We identified three key areas of focus: unite the community, offer guidance and support, and expand horizons through shared adventure. After intensive research to see if anything like this had ever been done before, we decided to go all-in and organize the first ever Sidecar Meet & Greet in Mexico. We thought if we managed to attract six riders, it would be a huge success. The initial planning phase was difficult, because our original problem still remained: how do we connect with other sidecar riders around North America? I announced the event on our website (sidecaraguascalientes.com) and created far-reaching social media campaigns; with the help of my new friends, things slowly started moving in the right direction.
One thing that was important to me from the beginning is to put on a world-class event without requiring attendees to pay an entry fee, as I wanted the gathering accessible to all riders. In order to do this, I scoured the country for sponsors to help defray expenses and to donate items for our special swag bags. These kits would be unique, celebrating the spirit of adventure that unites us all as sidecar riders. I pulled out all the stops, reaching out to contacts from the world of motorcycles, sidecars, and rallies to find enthusiastic partners for this undertaking. Thanks to the support of these generous sponsors, including the international Magazines who shared news about this event, our Meet & Greet garnered interest from not only Mexico but from around the world.
Slowly at first, then faster and faster, the word spread. We were elated when the first two riders signed up; two quickly became four, then six. Among these early adopters was Mike M. Paull from LBS Sidecars USA, who contacted us to say he was interested not only in being a participant, but also in being a sponsor. We were thrilled to welcome them onboard! Several clients of the sidecar builder in Veracruz registered as well, who spread the word to their three-wheeling friends. Before we knew it, our list had ballooned to 30 riders from across Mexico. We had no idea that there were so many sidecar riders in Mexico, yet here they were, emerging little by little from every corner of the country like zombies from the grave.
As the event grew, so did our list of sponsors. Olixel, which counts many long-distance riders among their ranks, joined this adventure by providing incredible event t-shirts and gift bags. Later MotoRent, led by Juan Carlos Monzon Rojas, joined the project with his filming and sponsorship team, as well as sidecar pilot Mr. Josué Santillán from Jossmart. Amigomoto Aguascalientes, Brothers In Miles MC, Team Chirulinga, Black Label Biker, and more followed in rapid succession. With a lot of hard work and support, our small idea grew into a reality larger than any of us had dared dream.
Finally, the big day arrived. Our congregating point was Sha N’ Adu Cabins in Zimapan, Hidalgo. Perched high atop a vast canyon, this destination is far off the beaten path with furnished cabins and spectacular views. Passing through a large archway provided by MotoRent, the riders made their way into the beautiful property. A Triumph rig was the first to arrive, a masterpiece in both equipment and paintwork. Next was a Suzuki V-Strom with a full custom SCA sidecar (Sidecar Aguascalientes) build, complete with auxiliary fuel tank, auxiliary lights, GPS, satellite tracker, and every tool a person might need on a long-term, self-supported adventure. José Ramón Bertolo, better known as Pepe, rolled in on a Harley Davidson Ultra fitted with a chair from his company, J&B Racing. So began the circle of friends, happy chatter building as each new rider added their bike to the growing circle surrounding a crackling bonfire in the center of the compound.
A beautiful blue BMW arrived sporting a Velorex sidecar, with Agustín de Anda and his 11 year old daughter, Alma Jade, ready for adventure. Josué Santillán made quite the entrance on his vintage Royal Enfield 350 with a left side mount World War II sidecar, complete with weapon and ammunition. Later that evening, Fernando Manuel Layseca made his appearance on a Ural Gear-Up, followed by Salvador Cohen and not one but three friends in an impeccable H-D Sidecar. Doc Jesus Vega joined the fun on his Ural rig, then friends Felipe Navarro and Daniel Pérez, on Honda Goldwings with homemade sidecars. Oswaldo Cisneros, who was integral in bringing this crazy idea to fruition, arrived on his Kawasaki Police Special with J&B Sidecar, along with his friend Ross piloting his homemade rig.
As day faded into night, more and more arrived at the event to join in the fun- so many so that it would be impossible to describe them all in this article. The news of our gathering reached the population of Zimapan, a “pueblo magico” (magical town) known among adventurers for its natural beauty. Such was the excitement over our event that the local secretary of tourism requested that our sidecar crew join the town’s 2024 Christmas celebration by riding in the tree lighting parade. It was a wonderful impromptu addition to this event and a great way to delve deeper into the culture of the area. The local residents were delighted to see all of these unique machines in one place, and before long everyone was requesting to pose for pictures with the sidecars. Aglow with light and decorations and full of holiday spirit, this was a parade to remember for riders and spectators alike.
Back at Sha N’ Adu Cabins, we settled in for a dinner consisting of Argentine chorizos, wild boar meat and picaña provided by Pepe at J&B Sidecars and Carlos from MotoRent. Following this grand feast, Mike Paull from LBS Sidecars presented a sidecar design and safety seminar. We then presented attendees with their Expedition Kits, overflowing with an incredible array of items provided by our sponsors. Ranging from the standard swag of shirts, hats, and stickers to more hardcore adventure gear like tire plug kits, paracord, and tactical belts, this kit was designed to support riders through even the most demanding journeys. Every item, from the flashlight work gloves to the emergency towels, were personally tested by me and Paco Olivares for six brutal days in the remote Coahuila desert to ensure they would hold up to anything these riders might face on a serious unsupported excursion.
As everyone gleefully assessed the contents of their incredible new kit, the conversation naturally flowed to the future of the event. It already felt like we were old friends and it was incredible to finally see that we aren’t alone as sidecar pilots in Mexico. We owe all of the success of this inaugural event to our amazing sponsors, without whom our crazy idea would never have been such a wild success. Luckily our sponsors were also overjoyed at the turnout and are eager to see this event to continue. A wonderful tradition has been born, and we will work hard to make next year’s event even better. We want to see more sidecar riders, both national and international, come together for some serious fun in this beautiful country.
Alas, all good thing must come to an end. After a fun-filled weekend, it was time for our new friends to begin their journeys home. Some of us weren’t quite ready for the good times to end, however, so Mike Paull, Ellen Stack and I continued the adventure through Mexico by visiting the hot spring pools of Tolantongo and sampling a wide variety of traditional regional cuisine before finally ending our journey in the pueblo magico of San Miguel de Allende, Guanajuato, Mexico. Thank you to everyone who made this event a fun-filled weekend – we’re glad to have finally found our tribe and we can’t wait to see you all again next year!
We would like to extend a special thanks to our official sponsors for believing in our vision.
Oldest sidecar rider: Pepe at 72 years old
Youngest co-pilot: Alma Jade at only 11 years old.
Wendy Crockett México®.
| AÑO | NOMBRE | ORIGEN | SIDECAR |
|---|---|---|---|
| 2024 | Elena "La Loca" Stack | Jesus Maria, Aguascalientes | 2009 Suzuki V-Strom 650cc SCA Sidecar |
| 2024 | Marco Almaraz | Jesus Maria, Aguascalientes | 2009 Suzuki V-Strom 650cc SCA Sidecar |
| 2024 | José Ramón Bertolo | Xalapa Veracruz | H-D Ultra 1850cc JB Racing Sidecar |
| 2024 | Felipe Navarro | Mexico City | Honda Goldwing 1981 Homemade Sidecar |
| 2024 | Juan Carlos Monzon Rojas | Toluca Edomex | Triumph Vespa/modificado Sidecar |
| 2024 | Josué Santillán | Jalisco | Royal Enfield 350 Homemade Sidecar |
| 2024 | Janeth Armas | Jalisco | Royal Enfield 350 Homemade Sidecar |
| 2024 | Fernando Manuel Layseca Barba | Tepatitlán, Jalisco | Ural Ural Sidecar |
| 2024 | Daniel Perez Gutiérrez | Tangancicuaro, Michoacan | Honda Goldwing 1500 Homemade Sidecar |
| 2024 | Rocio Gracias Ezquibel | Tangancicuaro, Michoacan | Honda Goldwing 1500 Homemade Sidecar |
| 2024 | Mike M. Paull | Washington State, USA | Ural /LBS-USA Sidecar |
| 2024 | Salvador Cohen | Mexico City | Harley Davidson H-D Sidecar |
| 2024 | Agustín de Anda Franco | Tepatitlán, Jalisco | BMW Velorex Sidecar |
| 2024 | Alma Jade de Anda Pérez | Tepatitlán, Jalisco | BMW Velorex Sidecar |
| 2024 | Oswaldo Garcia Cisneros | Solo desfile | |
| 2024 | Rómulo Alva Acevedo | Solo desfile |